Incydenty drogowe mogą być stresogennymi wydarzeniami, które nierzadko paraliżują zachowania uczestników zdarzenia. Warto przygotować sobie plan działania, zanim dojdzie do jakichkolwiek problemów podczas poruszania się po drodze. Powinien on uwzględniać m.in. to, co należy zrobić w momencie uczestniczenia w wypadku lub kolizji drogowej. Musimy także zdawać sobie sprawę z tego, jak zgłosić taki incydent do ubezpieczenia oraz kiedy wezwanie pomocy drogowej będzie potrzebne. W poniższej treści wyjaśniamy, jak zachować się po wypadku lub kolizji na drodze.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Bez względu na to, czy bierzesz udział w poważnym zdarzeniu drogowym, czy też jesteś uczestnikiem zwykłej stłuczki – zachowaj zasady bezpieczeństwa. Bezwzględnie zorientuj się, czy nie jesteś w jakimkolwiek niebezpieczeństwie. Sprawdź, czy samochód nie znajduje się w miejscu nieodpowiednim i w razie czego zabezpiecz miejsce wypadku. Jeśli zadbasz o siebie, zobacz czy innym uczestnikom ruchu biorącym udział w zdarzeniu nic nie jest. Jeśli doszło tylko do niewielkiego kontaktu pomiędzy pojazdami, należy pozostawić pojazdy w miejscu niezagrażającym ruchowi drogowemu. Jeśli sytuacja jest poważniejsza i pojazdy uległy zniszczeniu – nieodzowna okaże się wezwanie odpowiednich służb. Zabezpiecz miejsce zdarzenia wyciągając trójką ostrzegawczy z bagażnika pojazdu lub innego miejsca przechowywania. Należy również aktywować światła awaryjne w pojeździe, aby poinformować pozostałych kierujących o zagrożeniu na ulicy.
Kiedy trzeba zadzwonić po służby w sytuacji wypadku/kolizji?
Wypadek na drodze to sytuacja potencjalnie niebezpieczna nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale także dla osób postronnych. Warto w takiej sytuacji wezwać służby, jeśli np. któraś z osób została ranna lub skarży się na dolegliwości bólowe. Mimo wszystko, większość zdarzeń drogowych można zaliczyć do tzw. kolizji, czyli sytuacji w których ucierpiały jedynie pojazdy. Kiedy nie da się nimi bezpiecznie poruszać, nieodzowna okaże się pomoc drogowa. Bezwzględnie po policję należy zadzwonić wtedy, gdy mamy wątpliwości co do stanu zdrowia lub trzeźwości poszczególnych osób biorących udział w kolizji. Może się bowiem okazać, że nieodpowiedzialna osoba będzie starała się zatuszować swoją winę lub fakt nieposiadania ubezpieczenia pojazdu. W razie jakichkolwiek przesłanek skłaniających nas ku niepewności, dzwońmy na numer 112 i zgłaszajmy fakt kolizji. Pamiętajmy, że wypadek jest klasyfikowany jako przestępstwo, a więc służby z urzędu reagują w takiej sytuacji. W przypadku lekkiej kolizji zawsze można próbować dogadać się ze sprawcą lub zaproponować ugodę, jeśli jesteśmy winowajcami.
Informacja dla ubezpieczyciela – jak go poinformować?
Podczas użytkowania pojazdów może dochodzić do różnych sytuacji drogowych. Bardzo częstym zdarzeniem są delikatne stłuczki parkingowe, podczas których dochodzi do zdarcia się lakieru lub zadrapania karoserii. W przypadku każdego zdarzenia warto spisać oświadczenie, w którym sprawca i poszkodowany zawrą swoje dane oraz informacje dotyczące zdarzenia. Ważne jest także, by robić fotografie – mogą się one przydać w kontekście uzyskiwania odszkodowania od ubezpieczyciela. Tak poza tym, mogą również być potraktowane jako dowód w sprawie. Wiadomo jednak, że podczas wypadków drogowych w pierwszej kolejności należy zająć się osobami poszkodowanymi, nie zaś wykonywaniem zdjęć. Obowiązek pomocy to prawo, które ciąży na każdej osobie będącej w pobliżu takiego zdarzenia. W dalszej kolejności można się zastanawiać, co zrobić z dalszym odzyskiwaniem należności za zniszczony pojazd. Na początku jednak liczy się bezpieczeństwo, później zaś rekompensata.